Dzwoni pracownik banku? Nigdy nie loguj się za namową dzwoniącej osoby!
W ostatnim czasie najbardziej popularną metodą wykorzystywaną przez oszustów jest metoda na pracownika banku. Polega ona na tym, że na telefon komórkowy dzwoni osoba podająca się za pracownika banku i pod pretekstem anulowania rzekomo złożonego wniosku o umowę pożyczki lub weryfikacji zagrożenia włamaniem na konto, nakłaniają do zainstalowania na swoim koncie aplikacji. Ponadto deklaruje udzielenie pomocy w zabezpieczeniu zebranych na koncie oszczędności przesyłają link. Poprzez kliknięcie w link oszuści uzyskują dostęp do rachunku bankowego swojej ofiary i przejmują nad nim kontrolę, a następnie wypłacają pieniądze.
Pamiętajmy, że nawet jeśli zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu, przykładowo o ataku hakerów na nasze konto bankowe, należy przemyśleć, czy pieniądze zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie. Trzeba pamiętać, że rozmówcą może być oszust, a nie pracownik banku. Musimy mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem tej instytucji.
Należy też dokładnie czytać wiadomości tekstowe oraz e-maile od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych lub innych firm.
Pamiętajmy, aby nie wchodzić w przesłane linki, nie przekazywać danych z kart płatniczych oraz kredytowych.
W przypadku wątpliwości co do bezpieczeństwa zgromadzonych na koncie oszczędności należy skontaktować się placówką banku, w której posiadamy konto.
Autor: mł. asp. Marlena Skórkiewicz